Salade met groene asperges en ham
Een smaakvol voorgerecht wat het altijd goed doet.

Ik maakte dit voorgerecht voor het eerst in 2003. Diverse malen heeft het in de jaren 2003-2005 op ons menu gestaan. Het is echt een voorgerecht wat bij elk diner past die ook bijna iedereen lust. Je herkent het misschien wel als ik zeg dat hoe vaker mensen bij je komen eten hoe meer je weet wat ze wel en niet lusten. Tja soms is het wel heel erg moeilijk. De ene lust geen vis, de ander houd niet van spruitjes, geen aardappelpuree, geen witlof, geen rood vlees, gluten allergie, lactose allergie, geen vijgen, geen steenvruchten, geen rood vlees, geen varkensvlees enz enz. Al zoekende naar iets makkelijks kwam ik deze gouden oude weer tegen, afgestoft en uitgebreid met groene asperges viel hij ook deze keer weer in de smaak.
Ingrediënten
- ½ citroen schoongeboend
- 4 eetl olijfolie
- 2 theel. mosterd
- zout & peper vers gemalen
- 100 gr baby laeves
- 150 gr Serrano of Parmaham
- 2 zongedroogde tomaatjes
- 2 noten naar keuze. Ik heb geroosterde amandelen gebruikt optie: walnoten of pijnboompitjes
- 100 gr gerookte spekblokjes
Bereiding
- Bak de spekblokjes in een droge koekenpan knapperig uit.
- Rasp de gele schil van de citroen af en pers de citroen uit.
- Klop een dressing van de olie, het citroensap, de citroenrasp, de mosterd en peper en zout naar smaak.
- Schep ¾ van de dressing door de baby-leaves.
- Verdeel de babyleaves over 4 borden en leg de hamplakjes erop.
- Strooi spekblokjes, fijngesneden zongedroogde tomaatjes en noten erover heen.
- Besprenkel het gerecht met de resterende dressing.
- Serveer dit voorgerecht met stokbrood en roomboter.
