In biet gemarineerde zalm met appelhangop
De zalm krijgt een mooie rode kleur door hem te marineren in bietensap.

Door de zalm in rode bietensap te marineren krijg hij een mooie rode bovenlaag. Het recept schrijft voor 24 uur marineren maar dat mag best langer. Het leuke van dit gerecht is het niet veel werk is, maar heel lekker en heel mooi oogt. Het enigste wat je moet doen is op tijd beginnen. Je kunt de zalm daarna ook heel goed invriezen. Snij deze dan al in plakjes zodat je ze snel kunt ontdooien.
Equipment
- Blender
Ingrediënten
- 200 gr verse zalm zonder huid
- 2 voorgekookte bietjes
- 200 ml appelsap
- zout en peper
- 300 ml volle yoghurt
- 1 appel
- 1 eetlepel citroensap
- sneetjes brood
Bereiding
24 uur van te voren:
- Pureer de bietjes in een blender, breng op smaak met zout en peper en voeg de appelsap toe.
- Leg de zalm in een schaal en giet de bietensap eroverheen. Laat minimaal 24 uurtje ( of iets langer) marineren.
- Ik heb de zalm in een plastic zipzak gedaan zodat het bietensap goed rondom de zalm komt. Marineer de zalm minimaal 24 uur. Draai de zipzak af en toe om zodat de zalm overal even mooi rood wordt.
12 uur van te voren:
- Bekleed een vergiet met een kaasdoek of een schone ( geen zeepresten) handdoek. Schep er de yoghurt in en zet de vergiet op een pan.
- Zet de pan met de vergiet erop voor 1 nacht in de koelkast.
Serveren:
- Schil de appel, verwijder het klokhuis en snijd de appel in mooie kleine blokjes. Besprenkel de blokjes appel met citroensap. Meng de blokjes appel door de uitgelekte yoghurt en breng op smaak met zout en peper.
- Haal de zalm uit de bietensap en dep de zalm droog. Snijd de zalm in mooi plakken.
- Rooster het brood. Besmeer de stukjes brood met de yoghurt-appel hangop. Leg de zalm er mooi overheen en serveer direct.
Opmerking:
- De volgende keer geen zout en peper in de marinade maar rechtstreeks op de zalm en even laten intrekken.
